Threshold – Dead Reckoning

pure progressive magic.

Op 3 mei 2009 kwam de Engelse band Threshold langs in de Kade te Zaandam. Na de show was ik best wel onder de indruk van deze show en heb ik het laatste album, Dead Reckoning, bij de band gehaald. Dead Recking is alweer het achtste album van de band. Voor mij is het echter de kennismaking met de band.
Na een aantal jaar op het bekende proglabel InsideOut te hebben gezeten is de band voor dit album overgestapt naar Nuclear Blast. De band is echter al bezig sinds eind jaren 80. Het debuut komt uit in 1993 en dat levert ze gelijk debuut van het jaar in eigen land op. Dit zorgt voor flink wat boekingen voor live optredens. Hierna verschijnen nog drie albums en tourt de band met grote namen als Dream Theater. Hierna verschijnen nog drie albums en een DVD. Om in 2007 te komen met het dan nieuwe album Dead Reckoning.

Threshold speelt stevige melodieuze prog metal. Ook zijn de nummers erg catchy waardoor ze erg goed in het gehoor liggen. Mac McDermott laat horen een uitstekende zanger te zijn en prima te passen bij het materiaal op Dead Reckoning. De productie van het album is uitstekend. Helder en veel ruimte voor alle instrumenten om tot hun recht te komen. Dat is nodig ook, want er zitten behoorlijk wat prachtige riffs en keyboard stukken op dit album. Dan Swanö is af en toe ook te horen op dit album en neemt de rauwere meer richting grunt vocalen op zich.

Het absolute topnummer van het album is wel “Pilot In The Sky Of Dreams”. Hierin komt eigenlijk alles samen. Voor een nummer van 9:47 is het echter verrassend catchy en eigenlijk zo voorbij. Dit is dan ook de reden dat de band ervoor gekozen heeft om deze als single uit te brengen (zie video beneden). Mijn persoonlijke favoriet is echter “Safe to Fly”. Een prachtig nummer met prachtige vocalen van Mac.

Over het geheel gezien is dit een uitstekend album dat nog steeds staat als een huis. De Digipack bevat nog een bonusnummer, Supermassive Black Hole. Een Muse cover. Misschien moet ik mij toch eens verder verdiepen in deze band.

Be the first to comment