Crimson Glory – Strange and Beautiful

Strange en Beautiful is alweer het derde album van deze Amerikaanse band. Het zal ook het laatste album worden met de in 2009 overleden zanger Midnight. Op de vorige twee albums wist hij zijn met zijn herkenbare en eigenzinnige stem zijn stempel te drukken op de muziek van Crimson Glory. Het album markeert het debuut van drummer Ravi Jakhotia die Dana Burnell vervangt. Tevens gaat de band verder zonder gitarist Ben Jackson wat betekend dat de band nu uit vier personen bestaat en dus één gitarist.

Voor het derde album tekende de band bij Atlantic Records. Met de nieuwe drummer en Midnight die meer inspraak in het schrijfproces kreeg is het album behoorlijk anders uitgevallen dan de twee voorgaande. Het album laat meer een op blues georiënteerde heavy rock met hier en daar gospel en funk invloeden horen.

Zo is er in “Promised Land” bijvoorbeeld een koortje te horen. De band gaat dan wel niet op dezelfde voet door als waar ze zijn gestopt met Transcendence, maar het laat horen dat de band meer in zijn mars heeft dan prog metal in de lijn van Queensryche. Ook Midnight laat horen veelzijdiger te zijn. Zo zingt hij prima op de ballad “Song for Angels”. Er zitten echter zeker wel stevige metal passages te vinden., maar er is ook veel ruimte voor melodie en funky gitaarpassages.

Strange and Beautiful is geen album dat de volle speeltijd doordendert. In tegendeel het album gaat vooral in midtempo gestaag vooruit. Dit geeft echter wel ruimte voor mooie solo’s en afwisselende nummers. Over het geheel gezien is het album dus een stijlbreuk met de voorgaande albums. De band brengt het echter op een uitstekende manier. Ik snap echter wel dat fans van het eerste uur hier misschien wat moeite mee hebben.

Be the first to comment