Hawker Hurricane Mk. IIC

Naast muziek heb ik ook een grote liefde voor modelbouw en dan voornamelijk militaire vliegtuigen uit de tweede wereldoorlog. Vooral de Duitse vliegtuigen maken vaak een grote indruk op mij. Vooral door de veelal aparte ontwerpen die zijn gemaakt.

Nu wil ik echter beginnen met een Engels vliegtuig, namelijk de Hawker Hurricane Mk. IIC. Ik heb hier namelijk nog een model van liggen die ik ooit in Engeland bij de RAF Museum Shop gekocht heb. De Hawker Hurricane was een jachtvliegtuig van de Royal Airforce (RAF) en werd ingezet tijdens de tweede wereldoorlog. Het vliegtuig werd vooral bekend vanwege de Slag om Engeland.

Ik begin meestal met wat onderzoek naar de achtergrond van het vliegtuig. Dit geeft mij wat extra informatie over het vliegtuig waar ik momenteel aan werk. Ik wil dit artikel dan ook wijden aan het onderzoek naar dit vliegtuig.

Herkomst

De RAF vloot bestond tijdens de ontwikkeling van de Hurricane uit 13 squadrons. Deze bestonden uit de Hawker Fury, Hawker Demon of de Bristol Bulldog. Allemaal tweedekkers met een landingsgestel dat niet ingetrokken kon worden. Er was destijds een terughoudendheid tegenover het overstappen op eendekkers.

In 1935 gaf het Britse luchtvaart ministerie specificatie F.7/30 uit als reactie op de wensen binnen de RAF voor een nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen. Eerder in 1933 had de Britse luchtvaartontwerper Sydney Camm discussie gevoerd met Majoor John Buchanan over het ontwerp van een eendekker gebaseerd op de al bestaande Fury. De discussies over een nieuw vliegtuig worden voorgezet met leden in de RAF zoals Squadron leider Ralph Sorley. Deze had een aantal opmerkingen over de specificaties van het vliegtuig, zoals de voorkeur voor het installeren van de wapens in de vleugels in plaats van in de neus.

Camm’s eerste inzending als reactie op F.7/30 was de Hawker P.V.3. Die in feite een opgeschaalde versie van de Fury dubbeldekker was. De P.V.3 zat echter niet tussen de geselecteerde voorstellen om een door de regering gesponsord prototype te maken. Na de afwijzing begon Camm te werken aan een nieuw ontwerp die bestond uit een cantilever eendekker. Deze bestond onder andere uit een vast onderstel bewapend met vier machine geweren en gemotoriseerd door de Rolls-Royce Goshawk motor. De originele 1934 bewapeningsspecificaties die zouden evolueren in de Hurricane  waren voor een gelijke bewapeningsspecificatie voor de Gloster Gladiator: bestaande uit vier machine geweren, twee in de vleugels en twee in de romp. Gesynchroniseerd zodat ze door de propellers heen schieten. Rond januari 1934 waren de gedetailleerde tekeningen voor het voorstel klaar. Deze konden het luchtvaart ministerie echter te weinig imponeren om te ontwikkelen tot prototype.

De Hawker P.V.3

Als reactie hierop besloot Camm het ontwerp verder uit te werken. Hierbij werd het landingsgestel vervangen door een intrekbare variant en de motor door een nieuw Rolls-Royce ontwerp. De motor was origineel ontworpen als de PV-12, maar werd later bekend als de Merlin motor. In augustus 1934 werd een 1-10 schaal model ontworpen en naar de National Physical Laboratory in Teddingston gebracht. Een aantal wind tunnel test bevestigde dat de aerodynamische eigenschappen van het vliegtuig in orde waren. In september 1934 benaderde Camm het luchtvaartministerie opnieuw. Deze keer bestelde het ministerie wel een prototype.  1

Prototype en tests

In november 1934 kwam het luchtvaart ministerie met specificatie F.5/34 waarin opdracht wordt gegeven voor een nieuw gevechtsvliegtuig bewapend met in totaal acht geweren. De ontwikkeling van was echter al te ver om de vier-geweren installatie aan te passen. Rond januari 1935 was een houten mock-up model (voorbeeld qua uiterlijk) klaar. Na een aantal suggesties voor verbeteringen werd groen licht gegeven voor het maken van een prototype. Een nieuwe specificatie werd voor het model geschreven, F.36/34. In juli 1935 werd deze specificatie aangepast om de montage van acht geweren te realiseren.

Aan het eind van augustus 1935 was het werk aan het frama klaar en werden de vliegtuig onderdelen naar Brooklands, Surrey getransporteerd. Hier had Hawker een loods waar het prototype in elkaar werd gezet. Op 23 oktober 1935 was dit gereed. De volgende twee werken werden er tests aan de grond uitgevoerd. Op 6 november 1935 vloog het prototype (K5083) voor de eerste keer. Rond maart 1936 was er een totaal van 10 vlieguren uitgevoerd met het prototype. Hierin zijn alle belangrijke onderdelen van het vliegen getest. Begin 1936 werd het prototype verplaatst naar de RAF Martlesham Heath, Suffolk om mee te doen aan tests onder leiding van D.F. Anderson. Sammy Wroath was de testpiloot voor de Hurricane prototype. Zijn rapport was positief: “Het vliegtuig is makkelijk te vliegen en heeft geen duidelijke tekortkomingen”.

Prototype K5083

Productie:

In juni 1936 werd de eerste order van 600 vliegtuigen door het luchtvaartministerie gemaakt. Op 26 juni werd het type naam “Hurricane” geaccepteerd door het luchtvaartministerie. Het vliegtuig werd de volgende maand gedoopt tijdens een officieel bezoek van Koning Edward VIII.

Een van de belangrijkste keuzes om te kiezen voor dit vliegtuig was dat deze relatief simpel te bouwen was. In vergelijking met de “Spitfire” was dit vliegtuig een stuk goedkoper en had minder manuren nodig om te fabriceren. Met een steeds grotere kans op oorlog had de RAF snel een betrouwbaar vliegtuig nodig.

Op 12 oktober 1937 werd de eerste vlucht van de Hurricane I uitgevoerd. In december werden de eerste vier toestellen in dienst genomen door de RAF. Ze kwamen bij Squadron No. 111 in Northolt terecht. Tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog waren er 550 Hurricanes geproduceerd die in totaal uit 18 squadrons bestonden. Er waren op dat moment nog 3500 toestellen in bestelling. In totaal werden er 14.487 Hurricanes gebouwd in Engeland en Canada.

Hurricane Mk I

Hawker Hurricane Mk. IIC

De Hawker Hurricane Mk. IIC is uitgevoerd met een iets verlengde propeller en de machine geweren waren volledig vervangen door vier 20 mm Hispano MkII kanonnen. Ook waren de vleugels iets aangepast. De vleugels bevatten ook een verstevigd gedeelte om bommen van 110 of 230 kg te bevestigen. Later in 1941 werden deze ook gebruikt voor benzinetanks. Rond deze tijd waren de Duitse gevechtsvliegtuigen beter en werd de Hurricane steeds meer gebruikt voor grondaanvallen. Hierdoor kreeg het vliegtuig ook wel de bijnaam Hurribomber. Het model werd ook ingezet als gevechtsvliegtuig in de nacht en als nachtbommenwerper. Ongeveer driekwart werd omgebouwd tot gevechtsbommenwerpers. Tussen februari 1941 en juli 1944 werden 4711 IIC Hurricane’s gebouwd. 2

Hurricane Mk IIC
20 mm Hispano MkII kanon

En dan is het nu tijd om te bouwen!

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hurricane(26-2-2018)
  2. https://www.baesystems.com/en-uk/heritage/hurricane(15-3-2018)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*